Sekkebankemaskin

En maskin for effektivisering på bakeriet på 30.-tallet.

Sekkebankemaskin

I buret på bygdemuseet står det ei spesiell maskin. Det er ei sekkebankemaskin som er produsert på en fabrikk i Christiania ( Oslo) i 1925. I mange år har den stått bortgjemt på låven uten at noen riktig skjønte hva det var for noe. Som regel ble mye av gamle redskaper det ikke var bruk for, kjørt borti skogen eller brent opp. Heldigvis var dette ikke tilfelle for denne sekkebankemaskina.

Det var Paul Bersmo som fortalte meg hva dette var og hva den ble brukt til. Maskina ble innkjøpt til et bakeri på Bergsmoen omkring 1930, straks etter at strømmen kom til bygda.

Mjøl var jo et viktig råstoff på bakeriet og det var mange mjølsekker i løpet av et år som ble tømt.

Mjølsekkene var laget av kvitt lerret og gjenbruk var svært viktig for både bakeri og kunder.

Når sekkene var tømt for mjøl ble de rengjort og vasket. Her var det sekkebankemaskin hadde sin funksjon og sikkert en stor lettelse i arbeidet med å få bort mjølstøvet. Maskina ble drevet av en motor ved siden av og en og en sekk ble lagt inn i den. Inne i maskina var det flere trestaver som slo mot sekken med stor kraft. Etter behandlinga ble sekken sprettet opp, kanskje før behandlinga også, ikke vet jeg helt sikkert om det, men når det meste av mjølstøvet var fjernet var det tid for koking og vasking. Med tørking og stryking som neste arbeidsoperasjon, var tøystykkene klar for salg i butikken. Tøyet ble som regel brukt til sengetøy og underklær.

Det hører med til historien at Paul kjøpte sekkebankemaskina for 50 øre på en auksjon på foreningssalen på Bergsmoen.

Olav Bergsmoen